Friday, December 26, 2008

bongsu (a.k.a si Bodoh)...dalam kenangan




Bongsu, anakku yg paling bongsu..time dia kecik2 lagi,dia selalu xdpt isap susu mak die, pasal kena buli ngan abg2 n kakak2 dia yg lain. jadi untuk menyelamatkan die, aku sllu je tolak Ebab ngan Gemok ke tepi, n bagi ruangan utk Bongsu..yg paling kelakar..kalo dia tido..org angkat pun die xsedor..tido mampos gamaknye. sebab tu la kakak aku panggil dia si Bodoh. lagi satu, akak aku ckp sebab muka die nmpk cam bodo,..haha.. tapi walau papepun, aku ttp pnggil dia Bongsu, tu la nma yg dah didaftarkan dlm sijil kelahiran dia. die membesar agk lmbat dari org lain, dlm adik2 beradik die yg laki2, badan die paling kecik..susah tol nak gemukkan die. tai die ni lincah bermain-mungkin sbb badan die slim kot..
masa berlalu, hari berganti hari, bulan berganti bulan..saat aku nak masuk ke penjara menjadi banduan, aku terpaksa bawak balik semua ank2 aku..nak mintak mak aku tlg jaga le..bila aku dibebaskan..perkara pertama yg aku pikir time tu..--->camnela ank2 aku, ntah sehat ntah tak..hehe..rindu bangat sama diorg..

10 hari aku bercuti kat umh..mmg habiskn masa aku main ngan ank2 aku je..adik kandung aku pun aku sanggup tolak ke tepi..huahua..n aku kna berangkat lagi ke UTM utk AUG.haih..rasa cam xhilang penat lagi..
mak aku suh aku duk umh kakak kat Kota Damansara sejurus tamatnya AUG tu..sbb time krismas tu aku da kna balik utm smula..mknanya ada lg 9 ari je cuti aku..mula2 aku pikir..adakah krna mak aku xsyg aku lg,maka beliau ckp cmtu?ataupun adkh aku ini bkn ank kndung beliau???warghhh (ni antara ayt2 sedih aku time kecik2 dulu bila kna marah ngan mak..haha..malunya bila ingat balik) jadi aku pn stuju le..memandgkan aku rasa tnga aku dah smkin berkurngn utk mnghadapi perjalanan ke Phg yg berbelas jam lmanya itu..huh..

makanya..ditinggalkanlah anakku lagi..janjiku, cuti raye cina aku akn jmput mrka kmbali..lamanyaaaaa..
tgh syok bercuti tu...tetiba kakak aku tny "mood ko baik x skrg?" aku ckp "ok je..nape?" kakak aku ckp lg "oh, nanti kalo mood ko btl2 baik ko bgtau aku eh..aku ada sumthing nk gtau ko.." tak ke nervous bunyinya tu...aku cam xpuas ati ckit..tp xpe..relak dlu..aku pn g dapur,nk mnum air..tetiba je darah aku berderau,degupan jantung menjadi laju, cam nak terkeluar je...perjalanan oksigen ke otak mula tersekat2..time tu sekilas aku teringat pasal ank2 aku..dalam ati aku ckp,ni msti ada yg xkena ngan ank2 aku ni..cpt2 aku g kat kakak aku n aku ckp "hah, ni msti pasal ank2 aku kn? cpt gtau.." tp kakak aku xngaku..die ckp hal lain..maka mlm tu aku tido dgn perasaan xpuas ati yg teramat sgt n penuh perasaan ingin tahu..pagi esoknya bila kakak akku da keje..aku pn msj le dia n m'beritahu bhwa mud aku sgtlah baik ketika itu (padahal sangat buruk mud aku..)..maka akak aku pun m'hantar msj yg berbunyi ala2 bgni "mak dan si bodoh melarikan diri mlm tdi.mak menyorok bawah almari n mata die kna gigit semut.si bodoh plak lari ke luar rumah n kena hujan lalu mati.sekian laporan"....wahhh.....tersentap jantung dan sanubari aku.....maka aku pun........................sedih la kan...terus je aku msj adik aku kat umh (yg telah diamanahkn utk jaga ank2 aku sebaik mgkin)..igt nk marah die, tp xpela..yg pergi ttp pergi..yg hdup pulak, perjalanan msti diteruskan...

si Bongsu telah pergi meninggalkan ku utk selamanya...semua kenangan bersama si Bongsu tak mungkin akak lupakan...warghh...



No comments:

my little bro n sis