Wednesday, May 27, 2009

TOLONGLAAAA...

TOLONGLA...
TOLONGLAA...
TOLONGLAA..
BUKAK MATE TU SIKIT
BUKAK HATI TU
BUKAK MINDA TU
EGONYE MANUSIA..

PERINGATAN UTK AKU, DIA, DAN ...

kawan2.. ni ada satu peringatan (kot...) utk korg sume. rasenye korg sume ada yg prnh n selalu n kerap giler experience ngan benda2 cmni. tp mgkin pnglaman kali prtama blum ckup utk mngajar korg. so, aku juz nk igtkan le.hehe.

pecaye tak..fizikal tak menggambarkan peribadi seseorang. mungkin korg jmpa sorg laki yg badannye ada otot2 kental tuh, tp manela korg tau kan, bila da kenal rupa2nya org tuh takut jln sensorg mlm2. mungkin korg jmpa sorg nenek yg jln guna tongkat, tp manela korg tau kan bila da knl rupa2nya nenek tu kalo tampor kambing, mmg kambing tu leh mati terus. n mungkin jugak korg jmpa sorg prmpuan yg jln lmh lmbut, suara pun kalo guna mic pun lom tntu dapat dengar, tp manela tau kan bila da kenal rupa2nye hnya indah khabar dari rupa. n mgkin korg pernah m'anggap org yg diam tu xpandai berkata2, tp manela tau kan bila da smpi saat die brbicara korg plak yg dah tak terkata.
kesimpulannye kat sini..jgn terlalu memandang rendah pada kelemahan seseorg, krna manalah kita tahu apabila dia menemui kekuatannya ternyata pada waktu tersebut kita sejuta kali lebih lemah dari itu.
jgn terlalu memuja keindahan manusia, kerana bukan kecantikan yg dapat menggambarkan keindahan akhlaknye.
ayah aku pernah cakap, kalau kita nak tau akhlak seseorang, lihatlah pada cara dia bergaul dengan teman2nya. jika baikpergaulannya, dan ramai kawannya, maka baiklah akhlaknya,.begitu juga sebaliknya.
aku prnh gak baca buku,( tp xigt ape tajuknya ).. sahabat kita adalah cermin kepada diri kita..
entry ni ada kaitan gak ngan 3 entry aku sblm ni, kerana saat aku menulis entry nih aku masih dalam kondisi emosi yg sama. jadi kaitkannye juga.aku kadang2 xfhm kenapa kita harus berasa sempurna sedangkan kesempurnaan itu hanya milik Yang Maha Esa. knpa kita perlu angkuh hanya kerana kita merasa kita tahu segala2nya sedangkn hanya Dia Yang Maha Mengetahui. Aku mungkin bukan org yg pandai berbahas, mengeluarkn hujah2 berdasarkn hadis2, tp sekurg2nya aku tau pertimbangkan baik buruk sesuatu (walaupn kadang2 tersalah pertimbangan jugak)..
setakat ni jela luahan hati aku. lainkali aku tulis lagi, tp harap2 bukan dalam keadaan emosi yg mcm ini. insyaAllah aku akn berusaha utk jadi professional (tp xleh janjila berapa lama..hehe)..maklumlah aku ni ada thp kesabarn tersendiri jugak...korg pun same kn?kn?kn?
what goes ROUND, comes ROUND
regards,
@nEQs

Tuesday, May 26, 2009

TETTTTTT...

salam perpaduan lagi n lagi n lagi...wah hebatla aku..arini je da hasilkn 3 entry, tnpa sebrg paksaan tau..haha. arini membe yg sama (nma dirahsiakan jugak..tettt) send mesej cmni. rase cm nk tulis n kongsi ngan sume lak..huahua

Sabar itu sebahagian daripada iman, Sesungguhnya Allah itu Maha Penyayang dan Maha Adil.. Percayalah, kebenaran sentiasa mendahului kepura-puraan,. InsyaAllah..
renung-renungkan dan selamat beramal..hehe
regards,
@nEQs
IF YOU CAN'T SAY SOMETHING NICE,
DON'T SAY ANYTHING AT ALL...

ORG YG BAIK

salam perpaduan.. hari ni tetiba terdetik nk menulis dlm blog nih. terfiirkan sesuatu. yg rasanya perlu utk aku nyatakan.huahua.terskema plak..teringat zaman dulu2.time tu aku form 2.begini ceritanya...
hari tu ada gotong royong kat sekolah. kelas aku da siap keje2 mencuci dah.disebabkn aku mls nk balik umh lagi, maka aku pn pi la lawat membe kelas sebelah. diorg lum habis cuci.so aku tolong le buat skali. then dtg Cikgu Mail (favourite cikgu nih..), bertegur sape la beliau ngan ktorg sume. then die tgur 'aikh, kak pah mencuci kat cni pulok?' maka aku pn tersengih smbil jwb 'biasela, sy kan rajin..heheh'..then tau x ape beliau reply?beliau ckp camni:
"ORANG YANG BAIK, TAK CAKAP YG DIRI DIA BAIK. SAMA DENGAN ORG YG JAHAT,XNGAKU DIRI DIA JAHAT."
erm..terfikir n terdiam.pastu berhujah la plak ngan beliau ttg tu sampai xsedar keje sume da siap.then balik umh.sampai kat umh, tnya ayh plak knp cikgu ckp cmtu (sbb aku still xfhm n xpuas ati). then ayh plak ckp,.
CIKGU TU CUBA BAGITAU, YG KITA NI XBOLEH MEMBANGGA DIRI, RIAK,.JGN NANTI BILA DA BESAR, DA KAYA, ADA PANGKAT, NK DERMA RM1000 KAT MASJID PUN, NK HEBOH SATU DUNIA. BAK KATANYA, KALO TGN KANAN YG MEMBERI, TGN KIRI PUN XKAN TAU.
erm..panjg lg sbnrnye explanation ayh aku, t yg tu aku paling paling paling paling ingat. betul jugak, buat apa nk menunjuk2?nk tnjuk baik sgt padahal hati busuk.buat biase2 je xleh ke? ish..ter'emo' plak..hehe
pada aku la kan, ade ramai sgt org cmni (aku slh seorgnye...mungkin..kan?haha.mmg aku suka pn..nape?xpuas ati?heheh).aku pn bukn nk amek kesah sgt ngan org2 berperangai cmni, tp kalo die nyusahkn hidup aku (bak kata sahabat aku yg sorg tu kn....nmanya dirhsiakn..tetttttttttt), mmg akn scra sukarelanye aku akn amek kesah.yela, org langgar2 pale kite ngan trelar,xkn nk diam je kot.kn?kn?slma mana nk bersabar...mgkin aku xperlu mrh2, tp bole slsaikn dlm keadaan professional la.itu yg aku blaja sejak jadi MPP ni. belajar menahan marah dan bersabar.
ada jugak org yg suka sgt dipuji.kalo sehari xkena puji alamatnye xlengkapla kitaran hdup die arituh. erm..macam2..tp kna igt..RAKAN YG MEMUJI ITU ADALAH MUSUH YG MERBAHAYA..ini bukan auta, tp bagi yg da ada pengalaman, ini adlh satu FAKTA.
kesimpulan daripada cerita yg mgkin cm xde kaitan antara satu sama lain nih.. buka mata, buka minda, buka hati,.pertimbangkn dengan akal..xperlu pun nk berpura2 jadi baik, lambat laun org akn nmpak jugak diri kita yg sbnrnye.xperlu nk canangkn kat semua org betapa baiknye kita, lambat laun org akan nmpk btpa buruknye kita..rendahkanlah hati, muhasabah diri, cari di mana silap kita, n jgn terlalu ego utk mengaku salah kita.nasihat ni khas utk aku sndri n org2 di luar sana (mana??).juz saling ingat mengingati.aku pernah gak buat salah, ego nk ngaku salah, tp kadang2 bila muhasabah balik, kita rendahkn hati, insyaAllah ketenangan tu akn hadir.akn rasa lebih lapang, lebih bahagia. so tak rugi pun kn???
actually skrg ni aku tgh dlm kursus, tp idea dtg mencurah2,maka aku pn mem'blog ler.hehe.oklah, sampai kat cni je. jmpa lg next entry.huahua..salam.. (^_^)

Sunday, May 24, 2009

-INCOMPLETE-


empty spaces fill me up with holes

distant faces with no place left to go

without u within me

i can't find no rest

where i'm going is anybody's guess


i try to go on like i never knew u

i'm awake but my world is half asleep

i pray for this heart to be unbroken

but without u all i'm going to be is

incomplete...


i don't mean to drag it on

but i can't seem to let u go

i don't wanna make u face this world alone

i wanna let you go

incomplete...

AHAD YANG MACAM2

Salam perpaduan...keypad huruf "p" kat laptop ni ssh ckit nk tekan plak, cm ade sumthing kat bawhnye yg mnyebabkn beliau tdk dapat menghantar input dari hujung jari aku ke pusat kawalan.huhu.da check t cm xde pape.tgk, kan dah terhilang huruf 'P' tuh.da check tP xde pape.(ini sudah m'hadirkn kegeraman nih).lps ni aku xnk btulkn kalo huruf 'P' tu xkuar ek.

tersebut alkisah di hari ahad yg brbahgia nih, mud aku takla sebahagia hari tersebut.tapi semendung cuaca nye..ye, kerana cuaca pada ketika ini adalah mendung suam2 kuku kambing. ada ka itu????. td mlm jam 6.30 g baru tido.bukan malam le tu nmanya, da pg hari la tu.biasela kalo tido dlm range masa abnormal pny org..mata pn kejap2 celik, kejap2 pejam.kejap2 mimpi. kejap2 berangan.bak kata org,tido2 aym je le.ditmbh lg ngan pggiln2 n msej2 yg masuk.rase nk je baling fon tu kt dinding.t kalo rosak aku nk guna fon mana la plak kn?ok2, x jadi nk baling.nk xnk ggiln tu aku jwb je le,t msej sume aku xreply.hehe.sbb kalo jwb fon,sambil pjm mate pn leh jwb,kalo msej kna bukak mata.kan?kan?

"dan mungkin bila nanti kita kan bertemu lg, satu pinta ku jgn kau coba tnyakn kembali, rasa yg ku tinggal mati, seperti hari kelmarin, saat semua di sini."

ehehe..tertulis plak lagu yg aku tgh dgr nih..ni part SITI nyanyi..best SITI nyanyi lagu nih, kalah Peter Pan.hehe.bleh la nengok video kat bwh ni kalo xcaye....

video

sambung cite lagi.hmpir jam 12 td aku da bgun.wlaupn msh ngantok, tp mate ni xnk lelap da.tengok2 budak2 hamster yg encem2 tuh.kasi mkn ckit,cyg2 ckit,borak2 ckit.ok, pegi mandi.sia2 nk pi mkn.hah, tengok lagi, disbbkn kelemahn keypad 'P' nih, dah ayt tu berubh mksud.ish3,ade yg kena jual kang...

actly byk keje, tp xda mud mahu lakukn.rase cm nk tgk cite yg Nabil ngn Apek brlakon tu.mlm td dgr Diana n Paan cite, cm best giler je.sesuai tuk org yg gile2.spya brtmbh gile.haha.main2 jek.kang xpsl2 kna sman malu.huahua.sllunya aku nengok cite2 cmtu,utk menghilangkn kebosanan,kecelaruan, ketensenan,ke'hampeh'an,kesengalan,ke'unta'an.haha.apa2 jela.

erm..masih belum ketemu isi entry nih..intro pnjg sgt,da cam ngarut plak.huhu.

jadi, cerita selanjutnya, di bwh kata kunci 'tanggungjawab'. ada beberapa soalan yg aku nk utarakn, timurkn,baratkn n selatankan malah tenggarakn, n yg lagi tiga tu sebut jela sndri,pnjg plak nk tulis..soaln2 ni aku xnk jwb kt cni, tp aku ada jwpn aku sndri yg aku rase xprlu aku nk tulis kat cni.huhu.buat ape tulis kn kalo xnk gtau.nyusahkn jek.huhu.okeh, berikut mrupakn persoalannye:

1) Definisi tanggungjawab. (leh tengok kamus kn? so bleh skip..)

2) Mcmna nk menilai smada ssorg tu da lksanakn t/jwbnye? (erm..ni pn cm senang,..skip lagi..)

3) Apa yg dimksudkn dgn bntu org lksanakn t/jwbnye? (kacang je nih..skip jela..)

4) N mcmana plak nk definisikn dengan 'xm'beri peluang utk org lksanakn t/jwbnye'? (apsal senang sgt soklan nih?????err..skip lagi bleh??hehe)

Okeh, tu je soklannye.tp....sume da skip..so mna satu nk jwb?? kesimpulannye, xyah jawab pape.aku xnk ape2 jwpn.aku hnya nak answer nye shja.beserta pelan tindakannye.erk, ae ngarut nih?huhu.oklah, cm brtmbh sengal la plak..lain kali je smbung cite.tu pun kalo aku rajin.huhu.k..salam perpaduan....................................... :]

my little bro n sis