Tuesday, May 26, 2009

ORG YG BAIK

salam perpaduan.. hari ni tetiba terdetik nk menulis dlm blog nih. terfiirkan sesuatu. yg rasanya perlu utk aku nyatakan.huahua.terskema plak..teringat zaman dulu2.time tu aku form 2.begini ceritanya...
hari tu ada gotong royong kat sekolah. kelas aku da siap keje2 mencuci dah.disebabkn aku mls nk balik umh lagi, maka aku pn pi la lawat membe kelas sebelah. diorg lum habis cuci.so aku tolong le buat skali. then dtg Cikgu Mail (favourite cikgu nih..), bertegur sape la beliau ngan ktorg sume. then die tgur 'aikh, kak pah mencuci kat cni pulok?' maka aku pn tersengih smbil jwb 'biasela, sy kan rajin..heheh'..then tau x ape beliau reply?beliau ckp camni:
"ORANG YANG BAIK, TAK CAKAP YG DIRI DIA BAIK. SAMA DENGAN ORG YG JAHAT,XNGAKU DIRI DIA JAHAT."
erm..terfikir n terdiam.pastu berhujah la plak ngan beliau ttg tu sampai xsedar keje sume da siap.then balik umh.sampai kat umh, tnya ayh plak knp cikgu ckp cmtu (sbb aku still xfhm n xpuas ati). then ayh plak ckp,.
CIKGU TU CUBA BAGITAU, YG KITA NI XBOLEH MEMBANGGA DIRI, RIAK,.JGN NANTI BILA DA BESAR, DA KAYA, ADA PANGKAT, NK DERMA RM1000 KAT MASJID PUN, NK HEBOH SATU DUNIA. BAK KATANYA, KALO TGN KANAN YG MEMBERI, TGN KIRI PUN XKAN TAU.
erm..panjg lg sbnrnye explanation ayh aku, t yg tu aku paling paling paling paling ingat. betul jugak, buat apa nk menunjuk2?nk tnjuk baik sgt padahal hati busuk.buat biase2 je xleh ke? ish..ter'emo' plak..hehe
pada aku la kan, ade ramai sgt org cmni (aku slh seorgnye...mungkin..kan?haha.mmg aku suka pn..nape?xpuas ati?heheh).aku pn bukn nk amek kesah sgt ngan org2 berperangai cmni, tp kalo die nyusahkn hidup aku (bak kata sahabat aku yg sorg tu kn....nmanya dirhsiakn..tetttttttttt), mmg akn scra sukarelanye aku akn amek kesah.yela, org langgar2 pale kite ngan trelar,xkn nk diam je kot.kn?kn?slma mana nk bersabar...mgkin aku xperlu mrh2, tp bole slsaikn dlm keadaan professional la.itu yg aku blaja sejak jadi MPP ni. belajar menahan marah dan bersabar.
ada jugak org yg suka sgt dipuji.kalo sehari xkena puji alamatnye xlengkapla kitaran hdup die arituh. erm..macam2..tp kna igt..RAKAN YG MEMUJI ITU ADALAH MUSUH YG MERBAHAYA..ini bukan auta, tp bagi yg da ada pengalaman, ini adlh satu FAKTA.
kesimpulan daripada cerita yg mgkin cm xde kaitan antara satu sama lain nih.. buka mata, buka minda, buka hati,.pertimbangkn dengan akal..xperlu pun nk berpura2 jadi baik, lambat laun org akn nmpak jugak diri kita yg sbnrnye.xperlu nk canangkn kat semua org betapa baiknye kita, lambat laun org akan nmpk btpa buruknye kita..rendahkanlah hati, muhasabah diri, cari di mana silap kita, n jgn terlalu ego utk mengaku salah kita.nasihat ni khas utk aku sndri n org2 di luar sana (mana??).juz saling ingat mengingati.aku pernah gak buat salah, ego nk ngaku salah, tp kadang2 bila muhasabah balik, kita rendahkn hati, insyaAllah ketenangan tu akn hadir.akn rasa lebih lapang, lebih bahagia. so tak rugi pun kn???
actually skrg ni aku tgh dlm kursus, tp idea dtg mencurah2,maka aku pn mem'blog ler.hehe.oklah, sampai kat cni je. jmpa lg next entry.huahua..salam.. (^_^)

1 comment:

Nadia Havez said...

hee~ btol3!!! muahasabah diri, hiasi peribadi.. mmuuaahh!

my little bro n sis