Wednesday, March 18, 2009

KENAPA LIF????


susah ke senang guna lif??? erm..subjek utamanya adalah lif..aku ada beberapa pandangan dan imaginasi tentang lif ni..

1) mengikut akta bangunan, hnya bangunan >= 5 tgkat je yg layak ada lif

2)lif ni bergerak samada guna letrik 0r jet hidraulik..yg paling mahal, yg guna hidraulik la, sbb yg ni paling hampir tiada bunyi n sgt smooth pergerakannya

3)dari segi fungsi lif tu sndri...yg paling sume org tau, adlh untuk mengangkut manusia bersama brg2 mereka..tapi kalo kat spital, ada satu lif khas untuk bawak pesakit yg still hdup or ................ atas katil bergerak tula. xnak sebut la kat cni.ngeri ckit..haha (apekah nma sbnr katil b'gerak tu..cm xpenah tau plak)

4)dari nilai estetiknye..bergantung kepada kepentingan lif kpda bngunan tu..if kat shopping kompleks, kdg2 korg akn jmpa lif yg m'bolehkn korg tgk view kat luar lif tu..ha..tu nmanya lif panorama..tak sure plak dlm english dsebut sbg ape..hurm..bahasa jiwa bangsa..haha

yg atas ni adlh fakta2 ttg lif..tp aku bkn nk higlight sgt yg ni..actually td masa aku nak kuar pi ofis,.bilik aku kat tgkt 5..so mmg tiap2 ari guna lif la..tadi mase aku naik lif tu..tiba2 aku terfikir,..lif ni da mcm teksi plak..bawak org ke tmpt yg nk dituju..tapi ada bbrapa perbezaan

1)kalo naik tksi, kita ckp ngan mulut kt pkcik tksi tu ke mana kita nk pi, tp ngan lif, tekan2 butang je..walaupn still ada lif yg gnakan khidmt pnjaga lif, tp jaraannngggg sgt la kta nk jmpa..kat tmpt2 high class jela..

2)naik tksi kna bayar..naik lif free...hehe..wlau bgaimanapun, kalo kat umh korg nk ltk lif letrik..teka sndri la brpa bil yg t'pksa tanggung..riban2 gak tuh

3)lif ni prgerakan terhad, hnya bleh kat bghn yg ditmpatkn je, ia akn bergerak secara ke ats dn bawah shja..selama aku hdup 23 thn ni, xpernah jmpa lagi lif yg bergerk ke kiri n kanan,or secara merentang ke..bersilang2 ke.. tp kalo tksi, nk buat U-turn ke, V-turn ke, W-turn ke..sume bole..tarak hal punyala..haha

4)lif ni kalo da rosak mmg bermsalah..bgi org yg duk tgkt plg tinggi tu, mmg nangis la nak smpai bilik..siap kadang2 untuk hilangkn kpenatan memnjat tgga tu, aku akn kira brpa ank tngga yg aku da pijak..hurm,..bunyi cam budak kecik pnya keje..tp ini sume psikologi,utk hlgkn pnat..haha. kalo tksi tak heran sgt, satu rosak, berpuluh lagi leh dtang utk hantar kita..

Urm..kalo lif ni jadi transformer, cnfirm aku suh bawak aku kemana saja aku nk pegi..hehe.pemikiran kanak2 lagi..tp tu yg seronok sbnrnya..pnt jgk kdg2 jadi org dwsa..banyak prkara yg perlu difikirkan..banyak isu..baru 2 ari lepas ayah aku pesan..jgn ckp "ada masalah" tapi cakap je "ada isu"..erm..aku tak berapa faham sgt..still mencari jwapan..

aku prnh jugak rasa lif ni bole bercakap..ada satu masa tu (sem lepas kalo xsilap)..setiap kali aku naik lif, mcm aku rasa lif tu tgh mengeluh plak..kadang2 utk naik satu tgkat pn aku gna lif (malas nk naik tgga)..jadi time tu aku cam t'dgr lif tu merungut "satu tgkat pn xleh jln, nk jgk aku antakan"..lps tu msti aku rasa cm b'slh sbb susahkn lif tu..erk..ngeri..ni betul ni..tak tipu..sampaikn aku gtau kwn aku ttg ni..dorg ckp mgkn aku fkr byk sgt..aku xtau apa kaedh yg aku gnakan..tp skrg aku da xde rasa pelik2 cmtu lg bila naik lif..hehe..macam2 kan..sbb tula susah jadi org dwsa..mmg sgt byk berfikir..haha (aku je kot yg ter over)

k lah..nk buat keje..erm..skrg pn ati tgh xsenang..ada macam2 hal jugak..satu je pesanan aku..berlaku jujur dlm tndakan anda..walaupn kadang2 kebenaran itu menyakitkan..tp itu berjuta2 kali lebih baik daripada pembohongan, walaupn pembohongan tu kecil teramat..sekian... (^_^)



No comments:

my little bro n sis